Wycenianie przedsiębiorstwa

Wycena przedsiębiorstw to proces, który ma na celu określić wartość firmy w jednostce pieniężnej. Wszystko dzieje się z wykorzystaniem metody wyceny.

Wycena w finansach

Wycena przedsiębiorstwa to w finansach proces, który ma służyć określeniu wartości majątku. Takiej wycenie podlegają np. akcje, opcje, przedsiębiorstwa jak i same znaki handlowe. Celem wykonywania takiej wyceny jest opinia na temat danej spółki. Pozwala ona określić wiele na temat jej wartości, jak i metod i procedur jakie się na nią składają.

Wycena jest jednak przede wszystkim miarą, która umożliwia wymienić gotówkę na prawo i odwrotnie. Może być przeprowadzana na potrzeby sprzedaży, kupna, postępowania upadłościowego, likwidacyjnego, podatkowego czy cywilnego. Pozwala także zweryfikować zdolność kredytową.

Wewnętrzna wartość przedsiębiorstwa

Wycena przedsiębiorstw to ostatni element analizy fundamentalnej. Określenie wartości wewnętrznej firmy to istota tej analizy. Wyróżnia się w tym procesie dwa kroki. Najpierw przeprowadzana jest wycena przedmiotu, który jest badany. Następnie ustala się jego wartość. Proces ten jest trudny ze względu na problemu, jakie mogą pojawić się w momencie przeprowadzania wyceny.

Określanie wartości firmy jest powiązane z wykorzystaniem metod wyceny, jak i podejściami, które są stosowane w tym procesie. Metoda jak i model wyceny jest uzależniona przede wszystkim od założeń poznawczych, jakie zostały podjęte na początku. To właśnie im służyć ma nasza wycena przedsiębiorstwa.

Rodzaje metod wyceny

Należy wyróżnić trzy podstawowe metody wyceny przedsiębiorstw. Majątkowa, dochodowa i mieszana. Wybór metody jest uzależniony od oczekiwań naszego inwestora jak i charakteru przeprowadzanej transakcji. Istnieje również szereg funkcji, dla których wycena jest przeprowadzana.

Pierwsza z nich to doradcza. Jej głównym celem jest dostarczanie informacji, które dotyczą całego przedsiębiorstwa bądź tylko jego części. Dzięki temu możliwe jest określenie dwóch granic cenowych firmy: górnej jak i dolnej. Funkcja argumentacyjna pozwala z kolei przygotować informacje, jakie mają następnie posłużyć przy negocjacjach do przekonania kontrahenta do akceptacji.

Mediacje w wycenie przedsiębiorstw

Funkcja mediacyjna ma za zadanie ustalić wartość naszego przedsiębiorstwa. Musi przy tym odpowiadać wszystkim stronom, jakie zawiera transakcja. Funkcja informacyjna z kolei sprowadzona jest do zobrazowania sytuacji, jaka panuje w firmie. Pozwala ukazać jej sytuację finansową jak i perspektywy dalszego rozwoju.

Artykuł powstał we współpracy z GLC

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here