Jak zostać telemarketerem

Telemarketerzy są rekrutowani nieustannie. Praca w call center jest dostępna niemal w każdym urzędzie pracy. Jest to branża, która rozwija się bardzo dynamiczne, bo idea telefonicznego biura obsługi klienta sprawdza się bardzo dobrze. Zarówno przedsiębiorstwa krajowe, jak i zagraniczne lokalizują w Polsce swoje call center. W perspektywie czasu wiele osób ze znajomością języków obcych znajdzie w nich pracę. W związku z rozwojem, intensywną rotacją personelu prowadzone są procesy rekrutacyjne i szkolenia. Oferty pracy dla telemarketerów są zachęcające dla wielu studentów, absolwentów i osób bez doświadczenia zawodowego. Możliwość zatrudnienia, elastyczne godziny pracy, szkolenia są głównymi atutami, które zawierają ogłoszenia. Liczne wątpliwości wśród zainteresowanych tą pracą budzą opinie na forach internetowych.

Przed rozpoczęciem poszukiwań warto zorientować się w branży. Telemarketing polega na kontakcie telefonicznym. Istnieje jednak wiele możliwości wyboru. Praca może dotyczyć infolinii wychodzącej lub przychodzącej. Pierwsza z nich dotyczy sprzedaży telefonicznej, pozyskiwania nowych klientów, przeprowadzania ankiet w ramach badań rynku, sprawdzania danych marketingowych. Druga możliwość dotyczy udzielania informacji dotyczących produktów, cen, adresu, zadłużenia, wsparcia serwisowego, obsługi akcji marketingowych, przyjmowania zamówień lub reklamacji, tworzenia rezerwacji i innych.

Telemarketer pracuje za pomocą głosu. W tym zawodzie liczy się miły głos, dobry akcent i prawidłowe posługiwanie się językiem. Za pomocą głosu będziesz sprzedawać produkty, udzielać porad i odpowiedzi, a także udzielać technicznych instrukcji. Osoba nieśmiała może mieć problem z przełamaniem oporów i nawiązaniem pozytywnych relacji. W tej pracy bardzo ważne jest pierwsze kilkanaście sekund kontaktu z rozmówcą. Jeśli telemarketer nie potrafi skutecznie zainteresować rozmówcy, nie będzie miał możliwości zawarcia transakcji. Na tym stanowisku mile widziane są osoby kreatywne, cierpliwe, odporne na stres i konsekwentne w działaniach.

Telemarketing rozróżnia typy linii telefonicznej obsługi klienta. Wyróżnić można call center i contact center. Contact center jest rozszerzeniem modelu call center przez dodanie do łączności telefonicznej innych form komunikacji, takich jak poczta elektroniczna, czat, sms lub video czat.

Pierwszym krokiem do pracy telemarketera to znalezienie właściwej firmy. Pracodawcy oczekują od kandydata łatwości w nawiązywaniu kontaktu, komunikatywności, zaangażowania, nastawienia na realizację celu. Poszukiwanie pracy można rozpocząć na wiele sposobów. Jednym z nich jest bezpośredni kontakt z wybraną firmą, do którego chcemy aplikować. Jeżeli przedsiębiorstwo w danym momencie posiada wolne stanowiska, możemy złożyć aplikację. Warto odpowiadać na ogłoszenia, które mają charakter jawny, czyli zwierające dane pracodawcy. Wówczas możemy jeszcze przed wysłaniem dokumentów aplikacyjnych sprawdzić informacje na temat firmy.

Weryfikacja powinna także polegać na poznanie profilu działalności przedsiębiorstwa, do którego aplikujemy. Sprawdź stronę internetową potencjalnego pracodawcy. Wiele z nich posiada specjalną zakładkę dla kandydatów, umożliwiającą bezpośrednią aplikację. Możesz również zapoznać się z ofertą pracodawcy dla pracowników, systemach motywacji, programach rozwojowych. Przy wyborze pracodawcy należy kierować się jego pozycją rynkową i doświadczeniem w branży.

Rozmową kwalifikacyjna w przypadku pozytywnego rozpatrzenia aplikacji jest bardzo istotnym etapem procesu rekrutacyjnego. Ważne jest, by przygotować się do niej w odpowiedni sposób. W czasie rozmowy musisz być szczery, to jest bardzo istotne przy późniejszej współpracy. Musisz jasno określić, ile godzin w tygodniu, także w weekendy, możesz poświęcić na pracę. Zastanów się, jakie godziny są dogodne i jakiego typu telemarketing chcesz wykonywać. Podczas  rozmowy kwalifikacyjnej należy wyjaśnić wszystkie niejasności. Zwłaszcza jeśli spotkałeś się z kontrowersyjnymi opiniami o przedsiębiorstwie na forach internetowych. Możesz także poprosić o wskazanie stanowiska pracy, to może ułatwić podjęcie decyzji o podjęciu pracy. Ustal również, jakie warunki współpracy oferuje firma. Najważniejsze wśród nich to forma zatrudnienia, termin podpisania umowy i długość jej trwania, zasady obowiązujące w trakcie szkoleń, elastyczność grafiku.

W czasie rozmowy kwalifikacyjnej pracodawca będzie chciał poznać predyspozycje kandydata do wykonywania tej pracy. Kandydat powinien pamiętać w trakcie rozmowy, że musi być miły, bez względu na przebieg rozmowy. Istotny jest ton i język, jakim się posługuje w czasie rozmowy. Wybuch złości skutecznie skreśli kandydata. Potencjalny pracownik powinien być asertywny, ale opanowany.

Telemarketing jest pracą przede wszystkim dla młodych ludzi, w tym także studentów. W tej branży obowiązują elastyczne godziny pracy. Można dopasować je do zajęć na uczelni, a pracę rozpocząć po południu lub przed zajęciami. Elastyczność godzin doceniają także osoby, które w ten sposób dorabiają do pensji. Młodzi pracownicy często swoją karierę zawodową rozpoczynają pracą w telemarketingu. Telemarketing jest szansą nie tylko do zarobku, ale także szkoleń i rozwoju kariery zawodowej.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here